tisdag, maj 27, 2008

Eurovision 2008: Sammanfattning

Det har dröjt lite, men nu är det dags att kommentera lite. Vi börjar med en bild. (Ursäkta min amatörmässiga nördighet.)

Pilarna illustrerar alltså tolvpoängarnas väg från ett land till ett annat. Den är mest till för att se vart vindarna blåser, och det är såklart mot öst. Och såklart har vinden en tendens att blåsa mot närmsta grannland. Jag skäms när jag tittar på norden.

Vinnaren då. Jag trodde att Ukraina skulle ta hem det här lätt och det kunde jag glatt acceptera. Men Ryssland? Varför skulle ni vinna just i år när ni skickade ert sämsta bidrag på länge? Och Dima Bilan, nja, jag mår faktiskt lite illa. Men det kunde varit värre. Tänk Armenien *fasar*

Sverige då. Jag hade som sagt inga förväntningar och jag trodde det skulle gå dåligt. Men inte SÅHÄR dåligt. Att Hero till och med var det bidrag som juryn valde från semifinalen. Låt oss vara tacksamma, så skickar vi BWO nästa år.

Malta då. Kärlek.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jag håller med lite grand, det var rysslands sämsta bidrag på flera år, jag har haft de som seregertippade de senaste två åren i alla fall.
Men de har ju satsat så himla mycket pengar, jag älskar konståkaren, och Dima Bilan är snygg, så varför inte egentligen? :D
Och fatta vilket party det kommer bli i Moskva nästa år, åh. Hoppas Koldun är med...

Att vi skickar BWO nästa år är jag helt klart på, vi kanske till och med kan ta oss upp på 15-i-topplistan då!

TB sa...

Jag tror nog Ryssland kommer göra ett bra jobb nästa år, faktiskt. Och det är ju nästan tillräckligt nära för att ta sig dit kanske...
Men Koldun slipper jag nog helst :)