fredag, maj 11, 2007

En-steg-för-steg-guide eller Vägen till vinnaren


Att gissa vilka låtar det kommer gå bra för i Eurovision är inte alltid det lättaste (visserligen lyckades jag väldigt bra i semifinalen, 8/10 rätt), men det kan faktiskt vara svårt att veta själv vilken låt man hejar på. Speciellt om man är nörd och vill att det ska gå bra för tävlingen i sig. Därför ska jag med förnuftets hjälp ta reda på vilken låt jag vill ska vinna.

Steg 1
Grunden måste byggas på smak. Man väljer helt enkelt vilka låtar man tycker är bra. Ju objektivare man är desto bättre, men man måste ju fortfarande gilla låtarna. Det går ju bara inte att heja på en låt som inte tilltalar en. Mina låtar blir då:
Vitryssland, Irland, Makedonien, Grekland, Georgien, Sverige, Ryssland, Serbien, Ukraina, Storbritannien, Bulgarien, Turkiet, Moldavien.

Steg 2
Nu måste man sortera bort de låtar som inte kommer att vinna. Alltså låtar som skulle skrälla om de vann, och då menar jag inte låtar "som skulle kunna skrälla" utan låtar som faktiskt inte kommer göra det. För mig faller då Irland, Makedonien och Storbritannien bort. Återstår: Vitryssland, Grekland, Georgien, Sverige, Ryssland, Serbien, Ukraina, Bulgarien, Turkiet och Moldavien.

Steg 3
Det räcker inte med att jag gillar en låt för att det ska vara en bra vinnare. Det är viktigt att låten har antingen någorlunda hitkvalitet eller att den kan modernisera och få in nya genrer i tävlingen. Tänk på det fruktansvärda som hände 2001 (Estland) och 2002 (Lettland) när låtar som folk inte ens kommer ihåg vann. Det ska inte vara så. Vid det här laget kan det vara bra att begränsa sig och välja ut de fem låtar man tycker bäst passar in. Jag behåller: Georgien, Sverige, Ukraina, Ryssland, Serbien

Steg 4
Det fjärde steget är väldigt viktigt, men det har inte så mycket med själva låten att göra. Det måste vara ett "passande" land som vinner och med det menar jag:
1. Landet ska inte ha vunnit många gånger tidigare alternativt vunnit nyligen. Hejdå Sverige och Ukraina.
2. Landet ska kunna arrangera eurovision hyffsat bra. Hejdå Georgien och Serbien (och hej fördomar.)

Resultat:
Moskva 2008! Ryssland är den optimala vinnaren. Snygg, professionell låt från ett land som aldrig vunnit.

(men jag kommer ändå hålla på The Ark mest...)

Inga kommentarer: