söndag, maj 13, 2007

De r(öst)ar bara på varandra

"Så det är bara att ta nya tag inför 2008, men kanske ändå ha i bakhuvudet att övriga Europa inte kommer att förstå sig på bra, modern popmusik."

Men lägg ner! På vilket sätt är det östländernas fel att väst skickar dåliga låtar? Jag förstår inte logiken i att först in bry sig ett dugg om tävlingen och sen bli förbannad när det går dåligt. Så klart att det gör!

Då pratar jag inte om Sverige, för vi bryr oss. Kanske för mycket...Problemet tror jag är att melodifestivalen är så stor att Eurovision bara blir en extragrej, eller som Anders Nunstedt kallar det: En efterfest.

"Jag trodde att The Ark hade en svår uppgift framför sig, men inte att de skulle falla så hårt och misslyckas så totalt. Men jag misstänker att det hade gjort detsamma vilket bidrag eller vilken
artist som hade representerat Sverige i år.
Vi har, som sagt, för få grannar."


Och ja, grannröstning är ett olyckligt fenomen (där alla länder är inblandade.) Men för att komma till top tre så krävs det mer än så. Inget land har tillräckligt många grannar för att kunna vinna på deras välvilja. Så är det bara. The Arks låt var visserligen bäst, men för svår för den här tävlingen. Skyll inte på öst, era dåliga förlorare!

Jag tror att två semifinaler kan vara en lösning på problemet. Då blir det bara förstaplatsen som är av intresse. Man får helt enkelt försöka "ignorera" övriga placeringar. För det går ju inte att förbjuda grannröstning. Det har funnits i alla tider, även när vi hade jurygrupper.

Eller så försöker man skapa variation i röstningen genom att bara låta deltagarna i semifinalen respektive finalen få rösta i sin tävling. Det skulle också innebära att poängen kan redovisas i den gamla hederliga takten, så man hinner se vem som får dem.

Jaja, Svante får ta hand om det där.

Och vi kom ju i alla fall bättre än Martin Stenmarck...

Andra bloggar om

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Åt helvete med hela skiten" Det är kul att folk är så nyanserade i sin kritik av Schalger EM. :)

Nu försöker Aftonbladet förlöjliga vinnare genom att påstå likheter med Göran P. Jag tycker bara att det gör henne ännu bättre.

www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1068050,00.html

Det var ju inte fel låt som vann, bara the Ark som kom förvånansvärt långt ner.

TB sa...

Memme tipsade mig om det här också: http://blogg.aftonbladet.se/14002/perma/392302

intressant att man får säga såna saker bara för att det handlar om eurovision. *kokar av ilska*