måndag, april 09, 2007

Plats 10 - Makedonien

Eurovision närmar sig med stormsteg och jag har knåpat ihop en egen tio-i-top-lista. Det är inte ett dåligt år, men inte ett jättebra heller. När jag sorterade låtarna använde jag kategorierna Jättebra, Bra och Typ bra (De som var dåliga struntade jag helt i.) Majoriteten hamnade under Typ bra, vilket kanske säger rätt mycket. Men jag är nöjd med top tio. Jag skulle kunna acceptera samtliga som vinnare. The Ark är uteslutna eftersom de vore en alldeles för självklar etta. Lite spänning måste det ju vara!

Plats 10 var den enda jag hade problem med. Det stod mellan Makedonien, Malta och Serbien. Det blev Makedonien, mycket på grund av fina Karolina som representerade landet redan 2002 med låten Od nas zavisi. Jag gillade henne jättemycket redan då, trots att hennes klänning var gjord av hönsnät. I år kan man väl säga att hennes låt är lite mer maffigt balkisk och jag tycker den är bättre än hennes förra. Frågan är om det räcker till final. Hon startar mitt i smeten mellan två "spansk-rytmiska" låtar (Portugal & Norge, båda heter ungefär: Kom och dansa med mig). Det borde vara till hennes fördel, speciellt med tanke på deras kvalitet. Hur som helst, om hon lyckas ta sig till final är jag övertygad om att hon kommer slå sin nittonde plats, som hon oförtjänt fick för fem år sen.

Läste för övrigt idag att många italienare inte vet om att Eurovision Song Contest fortfarande existerar. Känns rätt absurt att jämföra det med situationen i Sverige.
- Har de inte lagt ner Melodifestivalen?

Nåja, här kommer Karolina med Mojot Svet:

Inga kommentarer: