söndag, augusti 05, 2007

Soldiers of Love

Jag påmindes av, den numera lite gamla, historien om Pentagons planer på en bögbomb som skulle försvaga "disciplin och stridsmoral i fiendens förband", genom att göra dem homosexuella, när jag läste i Gay - En Världshistoria. (Mitt sätt att fira Pride...) Där står det om den så kallade heliga hären som existerade i staden Thebe, norr om Aten, under 300-talet f.Kr. Den bestod enbart av älskande par (män.)

"Den nära vänskapen och den ömsesidiga respekten hos de älskande ansågs borga för att de inte skulle överge varandra på slagfältet. Den heliga hären förblev obesegrad i många år..."

Pentagon får nog ta och ändra strategi. Eller helt enkelt försöka med sina egna. Kärleken övervinner allt! Soldiers of Love!

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

Woa sa...

Men suck! Och varför är jag inte förvånad över att förslaget kom från USA?
Jag tror faktiskt att trupperna skulle bli mer lojala om deras gemensamma drivkraft var kärlek till varandra och inte patriotism.
Men men, jag är inte soldat så jag vet inte. Däremot vet jag att krigen inte skulle bli mindre/färre bara för att det var homosexuella som slogs. Det är ju inte direkt så att soldater som blev utsatta för bomberna direkt skulle springa och sätta på sig högklackat, paljettklänning och fjäderboa. Det sker nog bara i trångsynta personers föga verklighetsförankrade sinnesvärld.

Till sist; En stor eloge till Torbjörn. Keep up the good work!

/m