torsdag, mars 26, 2009

Det här är en blogg om Will & Grace

...skulle man kunna tro. Jag blir så uppspelt när folk vill diskutera, så jag tar mig friheten att upprepa din kommentar Lucas. Ok? : )

men jag förstår inte vad han menar med "den bittra karamellen". eller... jag tycker inte den är bitter. har han verkligen tittat på alla avsnitt? jag tycker inte att Jack är speciellt misslyckad. får han inte en väldigt stor roll på OutTV? dessutom tycker jag inte att Will är speciellt karriäristisk. han säger ju för fan upp sig från sitt jobb som advokat för att bli författare och blir sedan advokat för en byrå som har den svaga människan som klient. nä, tomas, läs på lite mer! karaktärerna i will & grace utvecklas snarare till att bli komplicerade människor och inte enbart stereotyper. men vem fan analyserar sitcoms anyway? lägg inte för mycket betydelse i en sitcom...
För det första, måste man ha sett alla avsnitt för att få analysera en sitcom? Jag tycker faktiskt att den bilden man får och mest kommer ihåg av Will och Jack är den som Tomas beskriver. Det är klart det är svårt att få en enhetlig bild av karaktärerna i en serie som sänts åtta säsonger. MEN det är väl ändå så att alla de saker du, Lucas, räknar upp är sånt som händer i sista säsongen, eventuellt näst sista? Och OK, Jack får ett jobb på OutTV och till och med en egen talkshow. Men för det mesta handlar det ju om hur dåligt han sköter jobbet, och man får nästan uppfattningen om att han får fortsätta där just för att det är en "homosexuell" arbetsplats. Där har man inte lika höga krav. (eh?) Och Will säger upp sig för att jobba med den svaga människan, ja. Men om man ser alla avsnitt så vet man också att hans karriäristiska personlighet driver honom att söka tillbaka till sin gamla arbetsplats.

Sen om Will och Jack är misslyckade eller inte... Jag tycker inte Jack är misslyckad, för han ser ju inte sig själv som det. Han är ute, har kul och lever livet. : ) Till skillnad från Will som sitter hemma och är bitter för att han är singel. Det kallar jag misslyckad. (Och ja, det är en pik till mig själv.)

Summa kardemumma. Jag tycker Tomas har viktiga poänger. Men jag sväljer ändå gärna den bittra karamellen. Och vem vill se en sitcom om starka, felfria människor anyway? Finns det såna? Jag menar, vi har ju inte ens pratat om Grace än...

2 kommentarer:

Lucas Berglund sa...

haha, ja, jag hade nog inget val när det gäller din återpublicering av min kommentar :o)

men du, du har nog rätt. och samtidigt är det ju så att man måste hårdra vissa saker, vara selektiv, när man kommer med en analys. så även om de är sammansatta karaktärer så har väl tomas valt ut de dragen man förknippar personerna mest med.

och jaa, du har helt rätt! jack är i många avseenden lyckad eftersom han verkligen inte verkar bry sig om vad folk omkring honom tycker. strongt! (fast det kanske ligger i hans icke så skarpa intellekt? :))

man kan bolla sakerna fram och tillbaka, men faktum kvarstår, will & grace var en enorm succé som göddes av fördomar och interna gay-skämt. och kanske är det det senare som har gjort att många gaymänniskor valt att svälja karamellen för att återanvända metaforen... GOOD FOR US, säger jag! hoppas det kommer något nytt sådant program snart, som slår lika stort - för jag är precis lika svältfödd som innan!!

TB sa...

Jo, Jack fattar ju inte riktigt vad folk runt omkring honom tycker. Det är ju verkligen skitkul. haha.

Men JA! Mer bögserier NU! Jag behöver fler sitcoms att analysera.