lördag, januari 26, 2008

Sportjournalisternas förtryck

Än värre än idrottsgalans förtryck är journalisternas.

Jag låter Roger Blomqvist tala. Han är förvisso journalist, men en vettig sådan:

"Det mesta inom sportjournalistiken kretsar kring fotboll och åter fotboll. Många anser det vara allt här i livet. Så är det naturligtvis inte och jag menar att "kollegorna" skulle ta sitt kall på mer allvar. När det journalistiskt är rätt att skriva om ex. konståkning så måste man ta det på allvar. Precis som med vilken nyhetsvärdering som helst. På många redaktioner idag förekommer rena rama mobbningen mot vissa sporter. Och det är ju alldeles fel!
JAG kämpar för en mängd idrotter och försöker skapa intresse på min redaktion. Och jag tycker att vi på SVT Sport är oerhört breda.
Men se på många andra redaktioner, framförallt tidningsredaktioner. Finns det ingen med intresse för ex. konståkning så blir det väldigt lite skrivet om den sporten. Och där borde de ansvariga ta tag i problemetl. För jag anser att det är ett problem att inte nyhetsvärdera och bedöma alla sporter.
När det som ex. här i Zagreb sker under. Jag tänker förstås på Adrian Schultheiss, sexa och Kristoffer Berntsson, sjua i herrtävlingen. Då MÅSTE tom. enkelspåriga sportjournalister vakna!!!
Jag vill också ta upp en annan sport som är en av det största i världen för närvarande, rugby. I höstas avgjordes rugbyns sjätte VM. Det spelade i Frankrike, Skottland och Wales. Vetenskapligt belagt så har rugby i och med VM-07 passerat ex. VM i friidrott och vinter-OS och rugby-VM är nu världens tredje största evenemang, efter sommar-OS och fotbolls-VM. Fick det genomslag i våra svenska tidningar? NEJ!
Och framförallt där det sägs satsas på egna sportbilagor missköttes VM totalt. Inte en enda utsänd reporter el. fotograf.
Det anser jag vara en stor skandal!
Sportjournalistiken kan välja att skapa intresse hos den stora allmänheten. Men gör det alltför sällan.
Givetvis borde rugby-VM ha sänts i svensk TV. Jag vet att Viasat sport visade ett antal matcher, men hur många kan se dessa kanaler? Inte många. Själv tvingades jag till pub i Malmö för att se rugby-VM. I och för sig trevligt för vi var många som sökte upp pubar under rugby-VM.
Skärpning överlag tack!"

Roger Blomqvist, kommentator

Hittat och snott från svt:s konståkningsforum (där jag självklart hänger en hel del). Roger har rätt så rätt.

(I skrivande stund svarar Roger Blomqvist himself i sändning på min inskickade fråga. VM i Los Angeles 2009? I won't be there...)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Woa sa...

Vilken var din fråga och vad svarade han?

TB sa...

Jag undrade var VM ska hållas nästa år. Han svarade att det till 99% är bestämt att det ska vara i Los Angeles.