tisdag, januari 15, 2008

Idrottsgalans förtryck

Det irriterar mig, men jag har blivit van, att behöva klicka mig fram till "övrig sport" på svt:s hemsida när jag vill läsa om konståkning (inte ofta det står nåt nytt men ändå). Idrottsgalan igår var dock droppen. Ishockey, friidrott, fotboll. VEM BRYR SIG?! Det är ändå bara samma personer år efter år, de byter bara namn ibland.

Jag är trött på att vara marginaliserad. Som att det inte räckte med att jag är homosexuell och vegetarian. Operation synliggöra:

Kristoffer Berntsson kom nia i VM i Tokyo. Så bra har det inte gått för en svensk på 40 år! Ska vi uppmärksamma det? "Näää, varför det? Holm har ju hoppat högt nu igen, och Zlatan, han är ju bra."

Måste man stå högst på pallen för att bli nominerad till Idrottsgalan? Varför finns galan då över huvud taget när pristagarna redan vunnit? (Oscar och Grammys har ju till skillnad från det en poäng.)

Det är inte bara det att Kristoffer Berntsson inte var nominerad till något pris, det kan jag ändå ha en viss förståelse för, i alla fall så som galan ser ut idag. Men att de inte ens nämner det bland allt annat de hade under rubriken: "Detta hände också 2007" !!!! Jag vet ett ord: respektlöst.

Så snälla Svenska Idrottsakademien, varför inte utnyttja det idag meningslösa och sömnpillriga priset till något faktiskt bra: att uppmärksamma små sporter och mindre kända idrottsutövare som faktiskt skulle behöva den där knuffen i ryggen. Anjas och Klüfts medaljskåp är fulla nog som det är.

För som det ser ut idag skulle ni behöva ytterligare en kategori: "Övrig sport" Och det tänker jag verkligen inte acceptera.

Over and out.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer:

Karolina sa...

Hej du, jag håller med! Det borde vara mer varierat, men man inser mer och mer att folk bara och verkligen bara är ute efter att tjäna pengar, och då är det ju de populäraste sporterna som gäller...
Men de uppmärksammade ju ändå VM-guldet i boogie woogie! Det måste väl vara en liiiten tröst? :P

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Du menar att Kristoffer Berntsson borde ha varit nominerad i kategorin årets manlige idrottare? Lite krasst uttryckt tycker inte jag att han hade platsat där. Om niondeplatser ska räknas kan vi ha tjugo nominerade nästa år.
Att Stefan Holm, som hade ett relativt mediokert år, ändå var nominerad är för mig ett mysterium. Det var inte rättvist.

Du skriver att en nominering eller ett pris kan vara som en knuff i ryggen på idrottarna i skymundan. Jag håller nog inte riktigt med där heller. Ska man dela ut priser för att vara snäll? Idrottare inom mindre sporter brukar annars uppmärksammas stort i lilla Sverige om de faktiskt presterar någonting. Jag menar, Magdalena Forsberg var skidskytte. Vad är det för en sport egentligen? Nu är det dina egna särintressen som styr här igen. ;)

För övrigt stavas det Klüft. ;)

TB sa...

Om Berntsson skulle varit nominerad till årets manlige idrottare kan jag faktiskt inte uttala mig om eftersom jag inte har en aning om hur det har sett ut för övrigt i den svenska idrottsvärlden. Men rent principiellt: ja. Jag tycker som sagt inte att man måste ha vunnit för att kunna bli nominerad. Och jag menar inte heller att alla som hamnat på niondeplats ska bli nominerade. Men man måste sätta det i perspektiv. Det var en stor prestation för sverige, som inte varit i top tio på ett konståknings-vm på 40 år.

Man ska inte dela ut pris för att vara snäll. Det ska vara välförtjänt. Jag tycker att Berntsson förtjänade en nominering, med tanke på hur den svenska konståkningstraditionen ser ut. (Var har vi varit de senaste 40 åren?) Man måste sätta på sig sina svenska glasögon och tänka på vilka förutsättningar som finns.

Mindre sporter uppmärksammas bara i Sverige när en svensk vinner. Och då blommar sporten upp. Men hur ska vi någonsin få nya tillskott till konståkningen, och få större chanser till framgångar, om vi inte redan nu uppmärksammar och uppmuntrar de aktiva? Det är helt ologiskt för mig att belöna de belönade och försumma de försummade.

Anonym sa...

hejja Tobbe hejja

Anonym sa...

Jag minns när jag gick på EM i Malmö för ett par år sedan och såg Kristoffer åka. Han gjorde ett riktigt bra åk, folket på läktaren satt och höll andan, allting stämde, så snubblade han på sin egen skridsko!! Nej!

Sen stod han och pratade med någon som satt på samma rad. Fy tusan vad söt han var. (jag vet fortfarande inte hur jag lyckades få så bra platser, även Lambiel satte sig på samma rad efter sitt åk.

Och naturligtvis, att se Plushenko utföra ett perfekt åk kommer jag aldrig glömma.

Vad folk som inte har satt sig in i Konståkning inte förstår är att det inte bara räcker att vara vältränad och fokuserad. Man kan inte heller vinna för att man har tur. Man måste skapa ett konstverk på de minuterna. Och förstå sig på estetik Och därför kan inte gemene man likställa konståkning med "vanlig" idrott. Det är väl för kulturellt.

TB sa...

Vi får hoppas att Kristoffer åker riktigt bra på VM. Publiken lär ju peppa honom ordentligt. Jag kommer i alla fall göra det. :)

Jo jag tänkte säga det att konståkning är mer "konst" än "åkning". Så egentligen är det kanske en stor komplimang att konståkning inte räknas in i de sammanhangen.