måndag, mars 24, 2008

Rapport: Göteborg

Skönt, nu kommer jag aldrig mer behöva höra: "Har du aldrig varit i Göteborg?!"

Det är väl egentligen lite orättvist att avgöra vad man tycker om en stad efter bara en helg där, men jag försöker ändå. Man har ju hört så mycket gott om stället liksom. Mitt första intryck var att folk var lite påflugna, sen insåg jag att de bara var trevliga. Ragnar påstod att i Gbg så var folk glada och lite korkade, och i Sthlm var de bara korkade. Möjligt...I alla fall, efter att jag imponerats av spårvagnar, avenyn och...vänta, det var ju just de sakerna jag tyckte var obehagliga. Jag är van med tät bebyggelse och att transportera mig under jorden, vad är detta? Och vilka industriområden sedan. På vilket sätt är Gbg mysigt egentligen?

Har Stockholm fördärvat mig för livet?

1 kommentar:

Woa sa...

Va? Hade du aldrig varit i Göteborg!?! :p

Men det läskiga med avenyn är ju (förutom alla göteborgare) att det går spårvangar där. Och spårvagnar är ganska läskiga, de bara kommer och försöker köra på en hela tiden. Men ni har ju spårvagnar i Stockholm också.

Fast Oslos spårvagnar är läskigare än de göteborg, för de är mycket fler och kör så snabbt det bara går. Oslos spårvagnar var förut göteborgs spårvagnar. Det gör dem inte mindre läskiga...

Tunnelbanan i Oslo går för övrigt ovan jord, förutom på ett par stationer. Helt logiskt...