onsdag, oktober 10, 2007

Nobelpris imorgon!

Alltså det är något speciellt med nobelpriset i litteratur. Jag kan inte sätta fingret på det. Kanske är det bara nationalisten i mig som är stolt över det stora svenska priset eller den pretentiösa litteraturälskaren som vill leka intellektuell. Priset fascinerar mig i alla fall, och har gjort länge. När jag var liten startade jag en namninsamling för att JAG skulle få det. My God, liksom.

Imorgon kl.13 kommer Horace presentera årets nobelpristagare. Spekulationerna är i full gång. Men det struntar vi i. Det är alltid roligare att titta bakåt. Jag har sammanställt en (två) karta(kartor) så man kan se hur Svenska Akademien har fördelat priset i världen (med reservation för fel.) Den första är baserad på uppgifter från Akademien själv.



Den andra kartan är baserad på pristagarnas födelseland. Som ni ser finns det vissa skillnader.



Man kan ju tycka att det är dags för en författare från Afrika eller Sydamerika att få mottaga priset. Därför blir jag lite ledsen när den det pratas mest om är vit, man, medelålders och amerikan. Det är inte fräscht!

Men jag tänker inte gissa eftersom jag inte har den minsta aning. Okej då, jag måste för det är så roligt: Assia Djebar

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: